Blue Flower

Sociaal zekerheidsrecht

Het sociaal zekerheidsrecht omvat zaken omtrent sociale voorzieningen, sociale verzekeringen en werknemersverzekeringen. Ons kantoor heeft jarenlange ervaring op het gebied van bezwaar-, beroep en hoger beroepschriften en klachtprocedures. Hierbij kunt u denken aan de volgende onderwerpen:

  • Uitkeringen (bijstandsuitkering, WIA-uitkering, WAJONG-uitkering, WW-uitkering etc.);
  • Persoonsgebonden budget (pgb) of Zorg in Natura (ZiN);
  • Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO);
  • Wet Langdurige Zorg (WLZ);
  • Ziektewet (Zw);
  • Zorgverzekeringswet (Zvw).

Bezwaar of beroep

Indien de gemeente of een andere overheidsinstantie uw aanvraag heeft afgewezen en u bent het niet eens met de beslissing van de overheidsinstantie dan dient u uiterlijk binnen zes weken een bezwaarschrift indienen bij de instantie die het besluit heeft genomen. De wet is hierin heel streng. Als uw bezwaarschrift niet binnen de gestelde termijn door de overheidsinstantie (bijvoorbeeld de gemeente) is ontvangen dan zal uw bezwaarschrift niet-ontvankelijk worden verklaard. Dat betekent dat uw bezwaarschrift inhoudelijk niet meer wordt behandeld. U kunt dan tegen de afwijzing niets meer doen. Dit kan heel vergaande gevolgen hebben voor uw inkomen en uitkering.

Het is daarom van zeer groot belang dat u zich snel wendt tot een advocaat of andere juridisch deskundige om uw belangen te behartigen. Bent u niet tevreden met een beslissing van de gemeente of andere overheidsinstantie neem dan direct na de beslissing contact met ons op. Wij zijn graag bereid uw belangen te behartigen.

 

Klachtprocedure

Bent u het niet eens met een beslissing van de zorgverzekeraar? Dan kunt u hiertegen een klachtprocedure starten. U kunt in eerste instantie een klacht indienen bij de zorgverzekeraar zelf. Indien uw klacht niet naar behoren is afgehandeld, of de zorgverzekeraar blijft bij de herbeoordeling van de aanvraag bij hun besluit, dan kan er een klachtprocedure gestart worden bij de Stichting Klachten- en Geschillen Zorgverzekeraars (SKGZ). De SKGZ zal de klacht eerst proberen te bemiddelen. Mochten partijen hier alsnog niet uitkomen, dan wordt de klacht doorgezet naar de geschillencommissie. De geschillencommissie zal een bindend besluit afgeven waaraan beide partijen gehouden zijn.

Heeft u een beslissing van de zorgverzekeraar waar u het niet mee eens bent, neem dan contact op met ons kantoor. Wij behartigen uw belangen graag in zowel de heroverwegingsfase als de klachtprocedure.